Αύξηση τιμών τροφίμων στην Ελλάδα: Στο +38,97% σε 15 χρόνια, έναντι του +56,17% στην ΕΕ
Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2025
Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την αγορά τροφίμων, εξετάστηκε η εξέλιξη των τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο την τελευταία 15ετία, συγκριτικά με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), αξιοποιώντας στοιχεία της Eurostat.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, η αύξηση των τιμών τροφίμων στην Ελλάδα ήταν χαμηλότερη από εκείνη της ΕΕ, με τη χώρα μας να καταγράφει μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 2,59%, έναντι 3,74% στην ΕΕ.
«Απότομες αυξήσεις» την περίοδο 2021-2024
Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε από το 2021 και μετά, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ΕΕ. Συγκεκριμένα, από το 2010 έως το 2021, οι τιμές στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 8,14% (0,67% ετήσιος ρυθμός), ενώ στην ΕΕ κατά 21,11% (1,75% ετήσιος ρυθμός).
Από το 2021 έως το 2024, η Ελλάδα κατέγραψε άνοδο 28,50% (9,50% ετήσια αύξηση), ενώ η ΕΕ 28,94% (9,64% ετήσια αύξηση).
Ποιες κατηγορίες προϊόντων επηρεάστηκαν λιγότερο και ποιες περισσότερο
Αναλύοντας τις επιμέρους κατηγορίες τροφίμων, στις 8 από τις 9 κατηγορίες η Ελλάδα παρουσίασε χαμηλότερη αύξηση τιμών σε σχέση με την ΕΕ.
Η μεγαλύτερη απόκλιση εντοπίζεται στα αρτοποιήματα και δημητριακά (54% μικρότερη αύξηση από την ΕΕ), στα γλυκά και ζαχαρώδη (50% μικρότερη αύξηση) και στα φρούτα (45% μικρότερη αύξηση).
Η μόνη κατηγορία όπου η Ελλάδα παρουσίασε υψηλότερη αύξηση ήταν τα λίπη και έλαια, λόγω της εκτόξευσης της τιμής του ελαιόλαδου την τελευταία διετία.
Διαθέσιμο εισόδημα: Το αγοραστικό χάσμα Ελλάδας - Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ωστόσο, η μεγάλη διαφορά μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ εντοπίζεται στο διαθέσιμο εισόδημα.
Στην Ελλάδα, οι τιμές τροφίμων αυξήθηκαν κατά 34,81% από το 2010 έως το 2023, αλλά το διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε μόλις κατά 14,79%, από 17.005 ευρώ σε 19.520 ευρώ κατά κεφαλήν.
Στην ΕΕ, οι τιμές τροφίμων αυξήθηκαν κατά 52,64%, αλλά το διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε κατά 46,29%, φτάνοντας από 19.174 ευρώ σε 28.050 ευρώ, δηλαδή 214% περισσότερο από την Ελλάδα.
Αυτό το χάσμα εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τη δυσκολία των Ελλήνων καταναλωτών να ανταπεξέλθουν στο αυξανόμενο κόστος διαβίωσης.
Πηγή: FoodReporter 19 Μαρτίου 2025 #1370, σελίδα 7