Οργανωμένο λιανεμπόριο: Γιατί το φετινό Πάσχα ήταν διαφορετικό από το περσινό
Οι κατηγορίες που οδήγησαν σε αύξηση πωλήσεων κατά 10,9% τη Μεγάλη Εβδομάδα
Παρασκευή, 28 Μαΐου 2021
Οι αυξημένες πωλήσεις στις κατηγορίες Τροφίμων & Ποτών και Φρέσκων και επί Ζυγίω προϊόντων οδήγησαν σε ισχυρή αύξηση της τάξεως του +10,9% το οργανωμένο λιανεμπόριο κατά την εβδομάδα πριν το Πάσχα (26 Απριλίου – 2 Μαΐου), συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή Μεγάλη Εβδομάδα (13 – 19 Απριλίου), κατά την οποία είχε καταγραφεί πιο συγκρατημένη αύξηση σε ετήσια βάση (+5,5%), σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ. Σε επίπεδο κατηγοριών, παρατηρείται μια σχετικά διαφορετική αγοραστική συμπεριφορά το φετινό Πάσχα, η οποία φαίνεται να υποδηλώνει μια πιο εξωστρεφή διάθεση των καταναλωτών. Έτσι, κατηγορίες οι οποίες τη Μεγάλη Εβδομάδα του 2020 είχαν παρουσιάσει αρνητική τάση, φέτος αντέστρεψαν την τάση τους και κινήθηκαν ιδιαίτερα θετικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι τη φετινή Μεγάλη Εβδομάδα φαίνεται πως οι καταναλωτές είχαν περισσότερη διάθεση για διασκέδαση στο σπίτι, με την κατανάλωση όλων των αλκοολούχων κατηγοριών να παρουσιάζουν ανάπτυξη πωλήσεων, όπως για παράδειγμα το ουίσκι (+81,9%), αλλά και οι μπύρες (+40,6%) και τα κρασιά (+22,4%). Θετική ήταν, όπως φαίνεται και στο παρακάτω γράφημα, και η τάση που παρουσίασαν τα αναψυκτικά στο σύνολο τους (+16,2%), τα οποία την αντίστοιχη περσινή Μεγάλη Εβδομάδα είχαν παρουσιάσει μείωση της τάξης του -8,7%, γεγονός το οποίο πιθανότατα σχετίζεται και με την εποχικότητα.
Μόνη κερδισμένη μεγάλη κατηγορία τα τρόφιμα
Συνολικά, για το πρώτο 4μηνο του έτους, η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου κινήθηκε θετικά σε αξία, στο +2,1% (στοιχεία YTD έως 2 Μάϊου 2021), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, ενώ τα FMCGs στο σύνολό τους παρουσιάζουν σχετικά πιο μετριοπαθή τάση, στο +1,7%. Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα Τρόφιμα & Ποτά είναι η μοναδική μεγάλη κατηγορία, που αναπτύσσεται με +4,0%, ενώ οι κατηγορίες που αφορούν στα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης, καθώς και τα Προϊόντα Οικιακής Χρήσης, παρουσιάζουν μείωση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 κατά 6,2% και 4,4% αντίστοιχα.
Ισχυρή θετική τάση στην περιφέρεια
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι φέτος όλες οι επιμέρους γεωγραφικές περιοχές, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, παρουσιάζουν θετική τάση, ωστόσο τους πιο υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τους παρουσιάζουν όχι τα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όπως το Πάσχα του 2020, αλλά η περιφέρεια, με την περιοχή της Πελοποννήσου να αναπτύσσεται κατά +18,3%, την Κεντρική Ελλάδα με +16,8%, αλλά και την Κρήτη με +10,2%.
Κερδισμένα τα μεγάλα σουπερμάρκετ
Σε επίπεδο τυπολογιών καταστημάτων, τα μεγάλα σουπερμάρκετ (αίθουσες μεταξύ 1.000-2500 τ.μ.) συνεισφέρουν περισσότερο σε αυτή την ανάπτυξη και ακολουθούν τα υπερ-μάρκετ (αίθουσες άνω των 2.500 τ.μ.), ενώ η εικόνα ήταν αντίστροφη την περσινή περίοδο, με τους καταναλωτές να προτιμούν τις πιο μεγάλες αίθουσες.
Σπύρος Πιστικός
Πηγή: FOODReporter #0506/21-05-2021