Οι τάσεις marketing στον τομέα του FMCG δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αγνοούνται. Οι marketing giants του κλάδου έχουν δημιουργήσει μερικά από τα μεγαλύτερα προϊοντικά σήματα (μάρκες) στην ιστορία και μπορούμε να δούμε τις τάσεις και τις δημοφιλείς τεχνικές marketing στο FMCG και να χρησιμοποιήσουμε αντίστοιχα αυτές τις στρατηγικές marketing σε πολλούς άλλους τομείς.


Τρίτη, 16 Ιανουαρίου 2018


Είναι σαφές ότι οι καταναλωτές γνωρίζουν τώρα πολύ περισσότερο τη συμμετοχή τους στον κύκλο ζωής ενός προϊόντος και επιθυμούν να συμμετάσχουν περισσότερο στα προϊόντα και τις μάρκες που υποστηρίζουν. Ανεξάρτητα από το πόσο είναι ώριμη η αγορά για να υιοθετήσει τις ακόλουθες τάσεις, οι πάροχοι υπηρεσιών FMCG οφείλουν να ενημερώνονται έγκαιρα και να προβαίνουν σε συνεννόηση με τους πελάτες τους για να διερευνήσουν από κοινού τρόπους αξιοποίησης της (έστω μερικής) αν όχι υιοθέτησής τους, υπό την προϋπόθεση ότι το κόστος παραμένει χαμηλό και η καταναλωτική κουλτούρα μπορεί να βοηθήσει με το να ανταποκριθεί εύκολα, ενώ το όλο εγχείρημα θα πρέπει να «διασκεδάζει» δηλαδή να γίνεται θετικά αποδεκτό από τον τελικό καταναλωτή.

Οι ειδικοί στην έρευνα αγοράς, θεωρούν κύρια εργασία τους την υιοθέτηση πρακτικών στις δημοφιλέστερες τάσεις σε όλους τους τομείς του σύγχρονου marketing. Το FMCG, τα ταχέως μεταφερόμενα καταναλωτικά αγαθά, είναι ένας τομέας που πραγματικά δεν μπορεί να αγνοηθεί γιατί περιέχει προϊόντα που πωλούνται σε τεράστια κλίμακα σε όλο τον κόσμο κάθε μέρα και πολλά δισεκατομμύρια δαπανώνται σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί έστω και ένα μικρό μερίδιο αγοράς ακόμα και ελάχιστο σε αυτήν την περιοχή όπου πράγματι διακινούνται δισεκατομμύρια.

Μερικές από τις μεγαλύτερες μάρκες παγκοσμίως προέρχονται από τον τομέα FMCG, συμπεριλαμβανομένων των Coca-Cola, Nestle, Budweiser και Dove.

Ακολουθούν μερικές από τις μεγαλύτερες και καλύτερες τάσεις marketing που επλήγησαν τον τομέα FMCG τα τελευταία χρόνια - και αναμένουμε να δούμε περισσότερα στο μέλλον.

1. Διαδραστικές Καμπάνιες (διαφημιστικές εκστρατείες)

Το διαδίκτυο, και ιδίως τα κοινωνικά μέσα, έχουν επιτύχει να κάνουν πραγματικότητα την αλληλεπίδραση η οποία φαίνεται σαν μια αναγκαιότητα στη σύγχρονη εποχή. Οι καταναλωτές θέλουν να αισθάνονται εμπλεκόμενοι με τα εμπορικά σήματα που αγοράζουν και αυτό επηρεάζει το παραδοσιακό marketing και την τηλεοπτική διαφήμιση όσο και το ψηφιακό marketing. Ίσως ένα από τα καλύτερα παραδείγματα μιας πρόσφατης εκστρατείας διαδραστικού marketing, είναι η εκστρατεία «Share a Coke», η οποία διοργανώθηκε από την Coca-Cola μέσα στο 2017 και θα αναζωογονηθεί και το 2018 με τον Bobby the Dog, ο οποίος αναζητά απεγνωσμένα το όνομα του σε ένα μπουκάλι. Όχι μόνο αυτή η καμπάνια προσελκύει τη φαντασία, αλλά καλεί τους καταναλωτές να συμμετάσχουν - είτε θέλουν να βρουν το δικό τους όνομα, το φίλο ή το Bobby’s!

2. Βιολογικά Προϊόντα

Το «βιολογικό» δεν ήταν ποτέ τόσο στο επίκεντρο του εμπορικού και καταναλωτικού ενδιαφέροντος. Οι καταναλωτές είναι πλέον πιο επιφυλακτικοί για τα συστατικά που βάζουν στον οργανισμό τους και αρχίζουν επίσης να σκέπτονται περισσότερα για το τι κάνουν τα προϊόντα που καταναλώνουν στον εκείνα που απορρίπτονται πίσω στον πλανήτη μας. Σε κανένα τομέα το ζήτημα αυτό δεν είναι πιεστικότερο από ό, τι στον τομέα FMCG. Αυτά τα αγαθά αγοράζονται, καταναλώνονται και απορρίπτονται από δισεκατομμύρια άτομα σε καθημερινή βάση. Όχι μόνο οι διαχειριστές κάθε μάρκας πρέπει να σκεφτούν προσεκτικά τον τρόπο συσκευασίας των προϊόντων τους, με επαναχρησιμοποιούμενα υλικά στο κάθε πακέτο, αλλά και οι έμποροι αρχίζουν να συνειδητοποιούν τη σημασία των φυσικών προϊόντων χωρίς πρόσθετα ή τεχνητά συστατικά. Οι μάρκες όπως ο Innocent, οι οποίοι τονίζουν ότι τα smoothies τους είναι «100% καθαρά φρούτα», βασίζονται σε αυτή την οπτική γωνία και σχεδόν καλύπτουν όλη την προσέγγιση στο marketing που εφαρμόζουν.

3. Η «μαγική» χρήση των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης

Η τάση προς τα κοινωνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης έχει καταλάβει όλους τους τομείς, μεταξύ των οποίων και το FMCG. Τα κοινωνικά μέσα επιτρέπουν στους καταναλωτές να συνδέονται με τα εμπορικά σήματα κατά τρόπο που ποτέ δεν ήταν δυνατό και οι έξυπνοι έμποροι το χρησιμοποιούν προς όφελός τους. Τα Twitter hashtags περιλαμβάνονται πλέον στις περισσότερες μεγάλες καμπάνιες, όπως #ShareACoke (Coca-Cola) ή #GivesYouWings (Red Bull) και ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να εμπλακούν και να δημοσιεύσουν τα δικά τους tweets με την ετικέτα, με αποτέλεσμα κάθε τέτοια εκστρατεία να μπορεί να απογειωθεί εκθετικά.