Θεαματική άνοδο παρουσίασαν στο πρώτο τετράμηνο του 2019 οι πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής, περίοδος η οποία κρίνεται απόλυτα επαρκής από άποψη συγκρισιμότητας με την αντίστοιχη του 2018.


Πέμπτη, 8 Αυγούστου 2019


 

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Nielsen, μεταξύ της έναρξης του έτους και της 5ης Μαΐου, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 6% έναντι του ίδιου τετραμήνου του 2019. Ειδικότερα τα τρόφιμα και ποτά εμφάνισαν την ισχυρότερη τάση ανόδου μεταξύ του συνόλου των FMCG, με ποσοστό 5,1%.

Yψηλόβαθμοι παράγοντες του κλάδου, σχολιάζοντας την ιδιαίτερα σημαντική αύξηση των επιδόσεων του κλαδικού τζίρου φέτος, την αποδίδουν σε πέντε βασικούς λόγους:

Ο πρώτος λόγος σχετίζεται με την υψηλή τόνωση της ζήτησης κατά τη φετινή Μεγάλη Εβδομάδα. Τα στοιχεία της Nielsen δείχνουν ότι, πράγματι, οι συνολικές πωλήσεις που πραγματοποίησε η οργανωμένη λιανική μεταξύ της 22ης και της 27ης Απριλίου σε σχέση αντίστοιχα με τη Μεγάλη Εβδομάδα του 2018 (9 ως 14 Απριλίου) είχαν ανάπτυξη 8,8%. Ειδικότερα, μάλιστα, τα φρέσκα και τα μη τυποποιημένα τρόφιμα εμφάνισαν διψήφιο ρυθμό ανόδου, 12,2%, ενώ οι πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων στο σύνολό τους αυξήθηκαν κατά 7%. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι οι πωλήσεις του κλάδου την εβδομάδα μετά την Ανάσταση, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή, επίσης αυξήθηκαν κατά 4% μολονότι φέτος αυτή η εβδομάδα ήταν κατά μια εργάσιμη ημέρα μικρότερη της περσυνής, λόγω της Πρωτομαγιάς.

Ο δεύτερος λόγος συνδέεται με την απόδοση της τουριστικής αγοράς. Σύμφωνα με σχετικά στοιχεία, φαίνεται ότι στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους τα γενικά έσοδα από τη διεθνή τουριστική κίνηση στη χώρα αυξήθηκαν κατά 37,2% έναντι του αντίστοιχου περυσινού. Η τάση αυτή, όπως αναμένεται, θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Ο τρίτος λόγος σχετίζεται με την αργή, αλλά σταθερή μείωση της ανεργίας και τη βελτίωση του γενικότερου κλίματος της αγοράς. Πράγματι η αργή πτώση του δείκτη της ανεργίας συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια αντανακλά την πορεία δημιουργίας νέων εισοδημάτων, που αναζωογονούν τον τζίρο πρώτα απ’ όλα των ταχυκίνητων καθημερινών ειδών. Ταυτόχρονα, οι πολίτες, συνειδητοποιώντας ότι η ιστορία των μνημονίων στην πιο δεσμευτική της εκδοχή έχει τελειώσει, αναθαρρούν και η βελτίωση της ψυχολογικής τους διάθεσης αντανακλάται κι αυτή στην κίνηση της αγοράς.

Αιτίες εγγενείς της Κάθετης Αγοράς Λιανικής


Ο τέταρτος λόγος σχετίζεται με την ελκτική δύναμη των τριών γιγαντωμένων δικτύων του κλάδου κατόπιν των εξαγορών της τελευταίας τριετίας –της ΕΥΣ, της Metro και της Μασούτης–, οι οποίες εκτός του ενδοκλαδικού ανταγωνισμού, όπου συμμετέχουν από καλύτερη θέση στο μεριδιακό ανταγωνισμό με τις άλλες αλυσίδες, αφαιρούν μερίδια τζίρου και από τη μικρή ανεξάρτητη αγορά, δηλαδή από τα καταστήματα της γειτονιάς, εισφέροντας έτσι στη γενική αύξηση των εσόδων του κλάδου. Στην ίδια κατεύθυνση, άλλωστε, δρουν και τα νέα καταστήματα, που δεν σταματούν να δημιουργούν ανά την Ελλάδα οι ισχυροί της οργανωμένης λιανικής.

Ο πέμπτος λόγος σχετίζεται με το δυναμικό άνοιγμα που επιχειρούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε νέες κατηγορίες προϊόντων, αναμένοντας την αύξηση του καταναλωτικού ενδιαφέροντος γι’ αυτά. Τέτοιες είναι οι κατηγορίες των έτοιμων μαγειρεμένων τροφίμων ή της συσκευασμένης κομμένης σαλάτας, που εισφέρουν τζίρο στα γενικά έσοδα του κλάδου, αφαιρώντας πωλήσεις από περιφερειακές μάλλον αγορές σε αυτήν των σούπερ μάρκετ (π.χ. της μαζικής εστίασης). Μια άλλη κατηγορία προϊόντων με μεγάλο ενδιαφέρον για τα σούπερ μάρκετ είναι η ευρεία της υγιεινής διατροφής, που, όπως προκύπτει από ευρωπαϊκά στοιχεία, η ζήτησή τους σημειώνει σημαντικότατη άνοδο.